Een van de belangrijkste vragen die je jezelf en jouw organisatie moet stellen als je een evenement organiseert is natuurlijk; wat is het doel van dit evenement? In deze blog vertellen wij je waarom dit doel zo ontzettend belangrijk is.
Aanleiding en doelstelling
Er zijn duizenden aanleidingen voor het organiseren van een evenement. Denk bijvoorbeeld aan het 2 jarig bestaan van je onderneming, de kerstborrel met je werknemers of het in de markt zetten van een nieuw product of dienst. Deze aanleiding, hoe goed bedoelt ook, moet je vervolgens nog wel omzetten naar een concrete doelstelling. Dit doe je door jezelf de vraag te stellen: Waarom willen we dit evenement inzetten? Het antwoord op deze vraag is vaak een marketing- of verkoopdoelstelling.
Een aantal voorbeelden van doelstellingen van evenementen zijn:
Het formuleren van een SMART doelstelling
Zodra je een goed doel voor jouw evenement denkt te hebben gevonden, en het meer is dan alleen de aanleiding die aan de basis stond van je idee, is het verstandig om deze op papier te zetten. Dit helpt je namelijk om na afloop van het evenement de ROI (return on investment) beter te begrijpen. Zo kan je aan jezelf of je baas uitleggen wat het voordeel van het evenement is geweest.
Het formuleren van een goede doelstelling doe je door de SMART methode te gebruiken. Die werkt als volgt;
De doelstelling
Tot slot geven wij je nu twee voorbeelden van doelstellingen voor een evenement, zodat het verschil tussen een goede en een slechte doelstelling duidelijk wordt. Een slechte doelstelling zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn opgeschreven;
“Wij willen de verkoop van onze diensten verbeteren door een avondvullend programma voor klanten te organiseren.”
Bovenstaande doelstelling is niet zo specifiek, zeker niet meetbaar, we weten niet of hij realistisch is en er wordt niet gedacht aan de tijd. Je zou deze doelstelling kunnen verbeteren door hem als volgt op te schrijven;
"On Top Events wil op 30 oktober voor haar bestaande klanten een evenement organiseren om de omzet te verhogen met €10.000,- en de klanttevredenheid te meten.”
Bij deze doelstelling is er specifiek opgeschreven wat On Top Events wil, hoe we dat gaan meten, de doelstelling klinkt realistisch en de tijd is afgebakend door een datum. Zie je het verschil?
Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om een expert te laten kijken naar jouw evenement en de doelstelling ervan. Wij helpen je graag bij je organiseren van jouw evenement, van concept tot uitvoering. Dat betekent ook dat we, vooraf, uitgebreid stilstaan bij de doelstellingen en hoe we die gaan bereiken. Neem daarvoor even contact met ons op!