Ja duh, voor jouw deelnemers natuurlijk, ja toch, logisch.
Maar… is een deelnemer onder een noemer te vangen, of zijn er meerdere?
Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsfeest waar ook partner en kinderen meekomen. Hier zal je op een andere manier naar moeten kijken dan wanneer het alleen medewerkers zijn. Zij hebben andere behoeften.
Aan ander voorbeeld is een relatie-evenement, waar je zowel klanten als potentieel klanten en wellicht ook nog wel andere relaties uitnodigt. Alle drie hebben andere motieven om wel of niet deel te nemen en hebben vaak ook een andere benadering nodig.
Of je hebt bijvoorbeeld een zakelijk evenement waar ook sponsoren een belangrijke rol spelen binnen het evenement. Ook zij hebben weer hele anderen belangen bij deelname aan het event, die je niet mag negeren.
Al deze verschillende belanghebbenden noemen we ook wel stakeholders. Het is belangrijk om de belangrijkste stakeholders van jouw evenement ik kaart te brengen en bij de belangrijkste stakeholders echt per stakeholder te gaan kijken naar:
- Waar komen zijn voor?
- Wat levert het hen op?
- Hoe wil jij dat ze naar huis gaan na het evenement?
- Wat wil je dat zij anders gaan doen na het evenement?
- Wat kost het hen om aanwezig te zijn bij het event?
- En wat houdt ze eventueel tegen om naar jouw evenement te komen?
- Etc.
Wil je het maximale uit jouw evenement halen, dan is het echt belangrijk deze stakeholders te benoemen en om per stakeholder te kijken naar welke overtuigingen daar spelen. Om dit in kaart te brengen maak ik graag gebruik van de empathy map. Een superfijne tool om dit duidelijk te krijgen en ook te gebruiken voor het ontwerpen van je evenement.
Denk je dat het op deze manier in kaart brengen van “deelnemers” aan je evenement, jouw event beter en waardevoller wordt?