DE JUISTE ZAALOPSTELLING, HOE KIES JE DIE?

Bij het organiseren van elk evenement is de locatie altijd een van de topprioriteiten. Aan het kiezen van een goede locatie wordt altijd veel aandacht besteed. De locatie dient aan te sluiten bij het doel van het evenement, maar ook bij de organiserende partij en natuurlijk bij de genodigden. 

Maar hoe zit het dan met de invulling van die locatie? Een van de belangrijkste onderdelen bij het vullen van je locatie is de indeling. Als je praat over de indeling heb je het vaak ook over de zaalopstelling, tenzij je een staand evenement organiseert natuurlijk!

Er zijn een aantal standaard zaalopstellingen die zijn ontworpen met een speciaal doel in gedachten. In deze blog vertellen we je daar meer over.

Allereerst kan je gebruikmaken van de zogenaamde ‘theateropstelling’. Als je gebruik maakt van de theateropstelling heb je vaak een spreker op een podium, waarna je alle stoelen in de zaal in rijen opstelt met eenzelfde kijkrichting. Zo passen er veel stoelen in de zaal, en wordt alle aandacht gericht op het podium!


8327e73cee55f21882b2546198daf8560e86a668354260fc3ec179a35b8077d2

Een andere opstelling is de ‘cabaretopstelling’. De cabaretopstelling kenmerkt zich door de tafels die voor twee derde zijn voorzien van stoelen. Zo is de kijkrichting van de genodigden naar de spreker of het podium, maar ontstaat er ruimte voor groepsopdrachten of overleg aan de tafel.

67f454ff11fe68b9773d464d6515adc66e214e655f0a13d93042b72cd3cb83a8

Als je een kleinschalig evenement organiseert waarbij interactie belangrijk is, denk aan bijvoorbeeld een masterclass, kan je kiezen voor de ‘U-vorm’. De U-vorm is ook erg bekend vanuit het klaslokaal. De deelnemers kunnen elkaar allemaal aankijken en er kan gemakkelijk gebruik worden gemaakt van naambordjes e.d.

a902a13751e306be2b7dbf772146294023f1d8181bec4b4e0ed7e846142323b3

Eentje die lijkt op de U-vorm is de "carréopstelling" alleen bij een carréopstelling staan de tafels in een vierkant opgesteld. Iedereen kan elkaar zien en de deelnemers hebben ruimte om te schrijven. Deze opstelling wordt vaak ingezet bij vergaderingen.


29c52fdc2c1e806b10c92cb6d115d562cd8293816ab698b6245429576070af81

Dan heb je nog de ‘dineropstelling’. Deze naam verklapt natuurlijk het voornaamste doel van deze opstelling al. Deze opstelling zorgt ervoor dat genodigden prettig met elkaar in gesprek kunnen gaan, en wordt natuurlijk het meest gebruikt tijdens diners.


37d75ee7ffb47569b769c03ecfdf3a4ac9644cd677bfd0f4200c2f59d7b91f32

Wanneer het evenement een debatelement bevat is het aan te raden om een ‘lagerhuis opstelling' te gebruiken. Bij deze opstelling zitten de verschillende partijen tegen over elkaar, zodat ze elkaar kunnen aankijken bij het aanvoeren van de argumenten.

d75a3afad29abc12d0f07d2cfb323910bcf101cfd93177ca8cb8037216baf950

Als laatste is er aandacht voor een simpele ‘kringopstelling'. Dit is een goede opstelling voor een kleinschalig evenement waarbij een groep in discussie gaat. Deze opstelling zorgt er namelijk voor dat de genodigden eenvoudig met elkaar in gesprek kunnen gaan en elkaar daarbij makkelijk kunnen aankijken.


 e384065dd2820c1a006d8d17ffe523d6939b5258548b0beb115b67835cd82682

Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om een expert te laten kijken naar jouw zaalindeling. Wij helpen je graag bij je organiseren van jouw evenement, van concept tot uitvoering. Dat betekent ook dat we uitgebreid stilstaan bij de locatie van het evenement en hoe we die optimaal gaan indelen. Neem daarvoor even contact met ons op!


Website door BlueBird Media