MEER RENDEMENT UIT EEN EVENEMENT

Zie jij het organiseren van een evenement alleen maar als een kostenpost? Lees dan zeker deze blog! Als je namelijk een goed evenement organiseert, kan het je flink wat opleveren.

Een evenement kan bijvoorbeeld zorgen voor meer betrokken werknemers, meer betrokken klanten, een groter marktaandeel, meer naamsbekendheid of meer omzet.  Wil jij ook meer rendement halen uit jouw evenement? In deze blog lees je onze 7 tips daarvoor! 

1. De doelstellingen

Om te kunnen bepalen wat het rendement is uit jouw evenement moet je zorgen voor heldere en meetbare doelstellingen (daarover lees je hier meer!). Anders weet je natuurlijk nooit of jij ook echt het rendement hebt behaald dat je voor ogen had!

2. De uitnodiging

De uitnodiging zorgt voor de eerste indruk van het evenement. Zorg daarom dat de uitnodiging interesse wekt en dat de genodigde inzien wat zij aan het evenement hebben. Denk hierbij na vanuit de gedachte van de bezoeker. Waarom moet hij/zij hier zeker bij zijn? Dit heeft ook betrekking op het programma, de datum, de locatie of de eventuele artiest.

3. Verzend de uitnodiging op tijd

Voor het rendement van jouw evenement is het van belang om uitnodigen op tijd te verzenden. Vaak hebben mensen een drukke agenda en de kans is groot dat deze al vol zit als de uitnodigen niet op tijd worden verstuurd.

4. Zorg voor een persoonlijke ontvangst

Het is voor de gasten fijn als zij meteen bij aankomst en binnenkomst persoonlijk worden ontvangen. Bij een groot evenement kan ook gedacht worden aan parkeerwachters, dit is immers het eerste contactpunt. De betrokkenheid wordt hierdoor verhoogd, en zoals het gezegde luidt: “Een eerste indruk maak je maar één keer!”

5. Communicatie vooraf

Communiceer met de doelgroep van je evenement, dit is belangrijk voor een goede opkomst. Tegenwoordig wordt er vaak via e-mail gecommuniceerd, maar niet iedereen leest (op tijd) hun e-mail. Door telefonisch contact op te nemen is de kans groot dat deze mensen alsnog willen komen. Bel dus, als je in de gelegenheid bent, je uitnodigingen na. Hoe er het beste gecommuniceerd kan worden is afhankelijk van het evenement.

Ook leuk: tegenwoordig kan je de (aanstaande) bezoekers van jouw evenement op verschillende manieren vragen wat ze vinden van jouw evenement. Welke spreker willen ze graag zien, willen ze graag avondeten vooraf en willen ze naderhand nog netwerken of juist naar huis? Al dit soort vragen kan je bijvoorbeeld stellen door middel van social media.

6. Titel en thema

Steeds vaker krijgt een evenement een titel of thema. Dit zorgt voor een rode draad van het evenement. Zorg dat de titel bijdraagt aan de doelstelling van het evenement of aan de boodschap die je wilt overbrengen. Let hierbij wel op het bedenken van een pakkende en begrijpelijke titel. Daarnaast zorgt een speciaal ontwikkeld logo voor het evenement bijvoorbeeld voor meer uitstraling.

7. Het gaat om de details

Belangrijk zijn de details van een evenement. Alleen als je overal over nagedacht hebt kan het een geslaagd evenement worden. Blijf brainstormen en bespreek ideeën met collega’s. Zorg ervoor dat de gasten hun ogen uitkijken.

Laat je het organiseren van een evenement liever aan iemand anders over? Dat kan! Wij helpen je graag bij het organiseren van jouw evenement en het verhogen van het rendement van jouw evenement. Neem bij interesse even contact met ons op.

Website door BlueBird Media